Pagina's

vrijdag 13 juni 2014

Review: Odaban antitranspirant spray

Vanaf dat ik bijna in de puberteit raakte heb ik last van overmatig zweten, of het nou echt overmatig was dat weet ik niet maar zo heb ik het ervaren. Ik heb van alles geprobeerd om er van af te komen, allerlei verschillende deo's en anti-transpiranten. Op een gegeven moment droeg ik zelfs alleen nog maar zwarte tops zodat mijn zweetplekken minder opvielen.

Nu ik uit de puberteit ben is het duidelijk afgenomen en heb ik er alleen nog last van als ik het warm heb of als ik zenuwachtig ben. Maar nog steeds test ik graag verschillende deodorants en andere anti-transpiranten zodat ik, hopelijk, anderen kan helpen.
Een tijd schreef ik een review over Syneo5, maar nu is de Odaban antitranspirant spray aan de beurt! Lees verder voor meer informatie en mijn mening over deze spray.



Odaban is een anti-transpirant spray die gebruikt kan worden voor zowel je oksels als je voeten. Volgens de bijsluiter breng je de spray elke dag aan totdat je resultaat merkt. Daarna kun je hem één of twee keer per week gaan gebruiken. Je brengt een of twee sprays per oksel aan, voordat je gaat slapen. De spray zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de zweetkliertjes als het ware uitgeschakeld worden.

Omdat ik zelf niet meer zoveel zweet als vroeger heb ik ervoor gekozen om de spray maximaal 2 keer per week te gebruiken. Persoonlijk vind ik het te vaak om elke dag te spray aan te brengen, aangezien het vrij chemisch is. Over de ingrediënten die er in anti-transpiranten zitten wordt namelijk niet altijd even goed gesproken. Ik wil natuurlijk wel het beste voor mijn huid maar moet eerlijk toegeven dat ik meestal niet naar de ingrediënten van zulke producten kijk.
Voordat ik ga vertellen over hoe de spray voor mij werkte gaan we eerst even kijken naar de flacon. Ik persoonlijk vind het flesje wat goedkoop ogen en ik vind het jammer dat hij niet doorzichtig is. Op deze manier weet je namelijk helemaal niet meer hoeveel van het product er nog in zit. Wél zit er 30 ml anti-transpirant in het flesje, wat een fijne hoeveelheid is.

Ik besloot de spray voor de eerste keer te gebruiken in het weekend. Dan is het ook geen ramp als mijn oksels even niet geschoren zijn, je mag je oksels 24 uur vóór gebruik en 24 uur ná gebruik namelijk niet scheren. Dit is, voor zover ik weet ,bij de meeste anti-transpiranten zo.
Voordat ik ga slapen breng ik de spray aan op een droge huid. Wat mij als eerste opvalt is dat de geur reuze meevalt. Bij andere soortgelijke producten die ik heb geprobeerd was de geur echt heel chemisch en sterk, ik vind dat bij de Odaban spray heel erg meevallen.
Ook merk ik dat de spray niet zo heel lang duurt om in te trekken. Ik heb geen last van oksels die aan mijn shirtje blijven plakken, iets wat ik bij vorige sprays wel had.
De volgende dag besluit ik geen deodorant aan te brengen zodat ik goed kan testen of de spray werkt. De hele ochtend blijven mijn oksels droog, maar ik moet toegeven dat ik dan ook nog niet veel heb gedaan. Als ik in de middag iets ga doen merk ik na een tijdje dat ik toch wat begin te zweten. Hmm.. Jammer!
Toch geef ik de spray nog een aantal kansen. Maar de werking blijft hetzelfde. Als ik rustig aan doe dan heb ik echt geen deodorant nodig naast de spray, maar zodra ik iets actiefs ga doen, zoals fietsen, merk ik dat ik toch weer begin te zweten en echt een deo nodig heb.

De spray werkt dus wel als ik rustig aan doe maar zodra ik iets ga ondernemen komt mijn zweet er toch doorheen. Bij een anti-transpirant verwacht ik toch wel dat hij mijn oksels helemaal droog houdt. De Odaban spray doet dit helaas niet voor mij.
Dit is puur mijn mening en hoe de spray voor mij werkt. Iedere huid is natuurlijk anders en het zou zo maar kunnen zijn dat hij voor jou wel werkt, of misschien ben je wel bereid om hem meer dan twee keer per week aan te brengen en doet hij dan wel beter zijn werk.

Naast dat Odaban een spray voor de oksels heeft is er ook een handlotion en een voetpoeder.

De Odaban spray (€14,95) en de Syneo5 spray (€20,95) zijn beide te koop op de webshop Zweet ik veel. Deze webshop verkoopt verschillende anti zweetmiddelen. Naast verschillende okselsprays verkopen ze ook pads voor in je schoenen en t-shirts met okselpads. Ik persoonlijk vind het een erg fijne webshop, je hebt namelijk allerlei anti-transpiranten bij elkaar staan op één overzichtelijke site en ze hebben ook producten die ik nog nooit in de winkels ben tegengekomen.