Pagina's

zondag 24 augustus 2014

Summer reading | Boeken die ik op vakantie gelezen heb

Ik hou heel erg veel van lezen en las vroeger heel veel. Nog steeds vind ik lezen heerlijk, maar ik maak er steeds minder tijd voor. Ik verkies mijn iPad vaak boven een boek als ik voor het slapen gaan nog even iets wil doen. Zonde natuurlijk, maar ik probeer de laatste tijd het lezen weer een beetje op te pakken!
Op vakantie lees ik wel altijd wat meer dan dat ik normaal doe. Deze zomer was ik naar Sicilië. Mijn boek ging standaard mee naar het zwembad of het strand.  Ik heb daar drie boeken gelezen, in twee weken.

Lees verder voor de boeken die ik deze vakantie heb gelezen en wat ik van die boeken vond!

Suzanne Vermeer - De suite 
Joyce runt een succesvol hotel op Tenerife, totdat ze overvallen en bedwelmd wordt. Als ze in een kamer van haar hotel wakker wordt, kan ze zicht niets herinneren van de avond ervoor. Dan wordt ze benaderd door een man die haar chanteert met bewijs van wat er die avond is gebeurd. Ze moet een suite volledig tot zijn beschikking stellen of anders zal haar leven ene hel worden.
Voor 'de suite' had ik al meerdere boeken van Suzanne Vermeer gelezen en dit vind ik persoonlijk een van de betere. Vanaf het begin zat ik al in het boek en voor ik het wist zal ik alweer in het midden van het boek. Het is een redelijk spannend verhaal wat je aandacht vast blijft houden. Ook leest het vrij makkelijk weg, wat ideaal is voor op vakantie! 
De hoofdstukken zijn kort en er wordt vanuit verschillende personen verteld waardoor je het verhaal dus vanuit meerdere kanten te lezen krijgt, heel leuk!

Het verhaal zelf vond ik ook best wel verrassend. Het was eigenlijk vrijwel niet voorspelbaar wat het extra spannend maakte en waardoor het mijn aandacht vasthield. Voor een thriller vond ik het persoonlijk niet héél eng, maar het was wel spannend genoeg om het een thriller te kunnen noemen. 

Silvia Avallone - Staal
De dertienjarige Anna en Francesca wonen in hetzelfde appartementencomplex in Piombino, een klein industriestadje aan de Italiaanse kust met uitzicht op het eiland Elba. Elba is voor de rijken en toeristen, en onbereikbaar voor het gewone volk dat zijn brood verdient in de plaatselijke staalfabrieken. De meisjes zijn vanaf hun vroege jeugd onafscheidelijk, maar op de drempel van volwassenheid moeten zij afscheid nemen van hun zo vertrouwde leven en begint alles te draaien om hun verlangen als vrouw bewonderd te worden. In hun troosteloze arbeiders wijk proberen Anna en Fransesca hun ontluikende seksualiteit uit ede buiten om de bedrukte sfeer thuis te ontvluchten. Dan komt op een dag de liefde uit onverwachte hoek, waardoor de onoverwinnelijke vriendschap tussen Anna en Fransesca op losse schroeven komt te staan. 

Dit boek speelt zich af in Italië, wat natuurlijk perfect is om te lezen op vakantie in datzelfde land. Ik had even moeite met in het verhaal te komen, maar dat was na een paar hoofdstukken gelukkig wel over. Het boek is een combinatie tussen een roman en drama, wat mij persoonlijk erg aanspreekt. 

Het boek gaat over het leven van de twee meisjes en hun familie en vrienden in Italië bij een industriedorpje. Er waren dan ook een aantal hoofdstukken die zich afspeelden in de staalfabriek, dit interesseerde mij niet zo veel en ik snapte ook niet waarom er zo duidelijk op de staalfabrieken werd ingegaan. Gelukkig kwam ik er later wel achter waarom de fabriek een grote rol had in het verhaal. 
Het was een erg meeslepend en verrassend boek. Ik wist helemaal niet dat er ook delen in Italië waren waar het er, ongeveer, zo aan toegaat dus dat was erg verrassend. Echt een aanrader, dit boek!

J.D. Robb - Vermoorde reputaties
De doden waren haar werk. Ze leefde met ze, werkte met ze, bestudeerde ze. Ze droomde zelfs van ze. Ze vond moord niet meer schokkend, maar nog steeds walgelijk.

Het eerste slachtoffer wordt op de stoep gevonden, in de stromende regen. Het tweede slachtoffer ligt in de tuin van het gebouw waar ze woonde.
Inspecteur Eve Dallas ziet genoeg overeenkomsten. Zo waren beide slachtoffers mooie en zeer succesvolle vrouwen - hun glamoureuze bestaan en hun liefdesleven hielden de hele stad bezig.
De relaties die ze hadden met de machtigste en rijkste mannen van New York bieden Eve een lange lijst met verdachten - onder wie haar eigen geliefde, Roarke. 

Naast dat ik echt kan genieten van een typische roman of chicklit, vind ik een thriller op z'n tijd ook helemaal niet verkeerd! Ik had wel eens wat gelezen over de boeken van J.D. Robb, maar was verder niet bekend met deze schrijfster. Toen ik dit boek in de boekenwinkel tegen kwam was ik toch wel erg nieuwsgierig.

Het leuke aan thrillers/misdaadboeken vind ik dat je door het verhaal heen heel veel verschillende aanwijzingen krijgt over de moord en daardoor zelf een idee gaat vormen van wie de dader zou kunnen zijn. Vaak is het dan totáál niet wie je had verwacht en ga je alle aanwijzingen terug zoeken. Tenminste, dat doe ik.
Vermoorde reputaties was een boek wat mij echt vasthield. Het is erg fijn geschreven omdat haar werk wordt afgewisseld met stukken over haar privéleven. Af en toe vond ik het wat langdradig worden en moest ik het boek echt even wegleggen omdat ik me niet meer zo goed kon concentreren. Maar toen je langzamerhand meer te weten kwam over de dader werd het wel spannender. Ik had alleen echt niet verwacht dat diegene de dader was.

Is het boek nou echt een speciaal boek, dat je gelezen moet hebben? Nee, dat vind ik persoonlijk niet. Het is een spannend en leuk boek om te lezen, maar ik vond het wel een beetje zoals alle andere thrillers.

Dit waren de boeken die ik op vakantie gelezen heb. Lees jij veel? En, welke boeken heb jij deze vakantie gelezen?