Pagina's

vrijdag 10 oktober 2014

Personal | Kookschriftje

Zo vaak kom ik op internet heerlijke recepten tegen die ik wil bewaren. Ik schreef ze eerst altijd los op een papiertje, wat ik vervolgens nergens meer kon vinden, of ik maakte er een screenshot van en vergat dat ik dat had gedaan. Op een blog kwam ik tegen dat iemand een kookschriftje had, dat leek mij ook wel erg handig!
Ik kocht gewoon wat simpele dingetjes bij de Hema, en maakte mijn eigen kookschriftje. Het is niet mijn bedoeling om er perse iets heel moois van te maken, het is gewoon zodat ik recepten makkelijk terug kan vinden.
Zoals je ziet is hij gewoon heel simpel. Het boekje heeft een harde kaft en je kunt de bladzijdes er zo uitscheuren, wel handig mocht ik een bladzijde totaal verprutsen! Met stempels zette ik recipes op de voorkant en ik maakte tabbladen door middel van plakkertjes. Is er een woord voor die dingen? 

Ik heb het schriftje opgedeeld in vier onderdelen: breakfast, lunch, diner, snacks en the basics. Allemaal hebben ze een eigen kleur zodat ik goed kan zien welke ook alweer bij welk tabblad hoorde. De onderwerpen spreken allemaal wel voor zich denk ik. 
The basics misschien niet, daar heb ik gewoon alle basics van koken. Ik ben namelijk best wel een muts in koken af en toe. Ik vergeet heel gauw hoe lang iets ook al weer op het vuur moet staan en hoeveel water erbij moet. 

Kijk, bij elk tabblad heb ik dan geschreven welke soort maaltijd het is en eronder staan dan alle recepten die er tot nu toe in staan. Ik heb het kookschriftje nog niet zo heel lang, daarom staan er ook nog niet héél veel recepten in. 

Om eerlijk te zijn ben ik echt géén crea bea.. Ik heb het dan ook allemaal vrij simpel gehouden, omdat altijd áls ik probeer iets mooi te maken het uiteindelijk totaal anders uitpakt. 

Dit is een voorbeeld van een bladzijde. Ik schrijf bovenaan het recept en schrijf er, in dezelfde kleur als het tabblad, een nummertje bij. Daaronder staan de benodigdheden, met een hartje erbij natuurlijk, en de bereiding. Ik heb er geen foto's bij geplakt omdat ik geen kleurprinter heb en ik van alle recepten toch wel een beetje weet hoe ze eruit zien.

Als er meerdere recepten op een bladzijde staan zet ik, weer met dezelfde kleur, een lijn neer tussen de recepten.

Hopelijk vond je het leuk om een kleine sneak peek te krijgen in mijn kookschriftje. Nu ben ik natuurlijk ook wel erg benieuwd of jij wel eens recepten opslaat, en waar je dit dan doet!