Pagina's

zondag 21 september 2014

Wat te doen met je tussenjaar? (& mijn plan!)

Aangezien ik in juni afgestudeerd ben als Pedagogisch Medewerker niv. 4 was het voor mij ook tijd om een keuze te maken voor het aankomende jaar. Wat ga ik doen? Ga ik aankomend jaar al doorstuderen? Ga ik een jaar werken en ondertussen een keuze maken voor het jaar daar op?
Ik ben mij eerst gaan richten op een studiekeuze voor aankomend jaar. Ik wist echt niet wat ik wilde gaan doen, zelfs na verschillende tests op internet was ik er nog niet uit. Wil ik eigenlijk wel met kinderen werpen op de manier als dat ik het nu doe? Wil ik wel doorstuderen in deze richting (SPH, Pedagogiek enz.)? Nee, ik was er al vrij snel uit dat ik dat niet wilde. Maar wat wilde ik dan wel?

Omdat ik geen overhaaste beslissingen wilde nemen heb ik ervoor gekozen om er een jaar tussenuit te gaan. Het bespaart mij echt een hóóp stress. Het idee alleen al dat ik nog een heel jaar heb om te kiezen wat ik wil gaan studeren lucht zo ontzettend op!
Natuurlijk is het wel belangrijk om voor zo'n tussenjaar een plannetje op te stellen. Het is natuurlijk ook niet zo fijn om je een jaar te vervelen. In dit artikel deel ik mijn tips voor jullie en vertel ik jullie wat mijn plan is om dit jaar te gaan doen.
Zoek een bijbaan!
Een bijbaan zoeken is, naar mijn idee, een van de belangrijkste dingen om te doen tijdens een tussenjaar. Stel dat je ideeën hebt om verderop in het jaar te gaan reizen bijvoorbeeld is het heel belangrijk om wat geld op zak te hebben! Daarnaast neemt het een deel van alle vrije tijd die je opeens hebt in beslag. Wat ik persoonlijk erg fijn vind, want dat betekent minder tijd om je te vervelen!

Omdat je nu een tussenjaar hebt is de kans groter dat je een bijbaan vindt. Bedrijven vinden het natuurlijk belangrijk om iemand te vinden die vaak inzetbaar is, jij met al je vrije tijd bent dan natuurlijk de perfecte kandidaat!
Informeer bij vrienden en familie of zij nog leuke bijbaantjes weten, schrijf open sollicitatiebrieven naar bedrijven of winkels waar je graag zou willen werken of ga via internet opzoek naar een bijbaantje.

Ik zelf werk op het moment op mijn stage van vorig jaar, dit doe ik al sinds april. Hoelang ik hier kan blijven is niet helemaal duidelijk. Als zij geen werk voor mij hebben ga ik natuurlijk op zoek naar een andere bijbaan. Ik vind het belangrijk om bezig te blijven, ook in mijn tussenjaar.



Vrijwilligerswerk
Ook al werk ik, ik ga dit jaar waarschijnlijk veel tijd overhebben. Deze tijd wil ik natuurlijk goed besteden. Ik werk graag met mensen en vind het leuk om iets te doen voor een ander zonder dat je er zelf iets (geld) voor terugkrijgt. Vrijwilligerswerk is dan leuk een leuke tijdsbesteding.

Je kunt zowel in het buitenland als in het binnenland vrijwilligerswerk doen. In het buitenland is natuurlijk super leuk en spannend om te doen. Ik persoonlijk ga hier niet voor kiezen omdat ik dat toch nét iets te eng vind in mijn eentje.
Maar ook in jou eigen stad is er waarschijnlijk wel een vrijwilligerswerkcentrale/bedrijf waar je terecht kunt. Er zijn veel verschillende soorten sectoren waar je vrijwilligerswerk zou kunnen doen.

Taalcursus in het buitenland
Dit lijkt mij zó leuk om te doen, een talencursus in het buitenland. Er zijn verschillende (Nederlandse) organisaties die dit soort cursussen in het buitenland regelen. Zo kun je bijvoorbeeld naar Londen om Engels te leren, naar Spanje om Spaans te leren of zelfs naar New York.
Ik heb al een aantal sites bezocht en je kunt meestal kiezen vanaf drie weken tot soms zelfs een jaar!

Ik twijfel nog of ik dit wil gaan doen. Er zit namelijk wel een prijskaartje aan en ik zou dan alleen gaan dus dat is nog een twijfelgevalletje.. 

Eindelijk tijd voor dingen die je altijd al wilde doen!
Pianoles.. Een fotografiecursus.. Een bepaalde sport.. Je hebt er nu allemaal tijd zat voor!
Ikzelf heb al héél lang de droom om piano te leren spelen. Met al die tijd die ik aankomend jaar zal hebben besloot ik dat het toch écht tijd werd om piano lessen te gaan nemen. Vanaf september ga ik beginnen met lessen!
Dus misschien heb jij ook nog wel zoiets wat je eigenlijk al best lang wilt maar nooit de tijd voor hebt gehad.
Begin een blog
Mocht je nog tijd over hebben en heb je geen zin om je te vervelen? Start een blog!
Denk na over een onderwerp wat je leuk vindt, hoe je wilt dat je blog eruit komt te zien en bedenk alvast wat ideeën voor artikelen.
Het is natuurlijk wel belangrijk dat je het ook daadwerkelijk leuk vind om te schrijven, foto's te maken enz. Als je het doet voor bekendheid of veel bezoekers dan kun je het beter niet doen. Het kan namelijk erg lang duren voordat je zoiets groots bereikt. Heel belangrijk dus dat je het doet omdat je het echt leuk vind om te doen.

Ik schrijf al sinds mijn 14e/15e op Le Flamant Rose en heb er door mijn studie niet zo heel veel tijd voor gehad. Nu ik een tussenjaar heb ik dus genoeg tijd en ben ik van plan om weer volop op mijn blog te gaan schrijven. 

Dit waren mijn tips en een deel van de dingen die ik ga doen in mijn tussenjaar! Heb jij toevallig ook een tussenjaar of er net een tussenjaar op zitten? Zo ja, heb jij dan nog leuke tips?