Pagina's

woensdag 29 oktober 2014

Gezond eten vol houden

Gezond eten.. Een goed figuur.. Afvallen.. Je wilt het allemaal zó graag, maar hoe hou je dat in hemelsnaam vol?
Been there, done that. Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om gezond eten vol te blijven houden. Dan had ik de hele week gezond gegeten en besloot ik in het weekend één klein handje dropjes te pakken, wat natuurlijk uiteindelijk een hele zak werd in plaats van één handje. En ja, ik had nu toch al een hele zak op dus dan konden die chocola, chips en koekjes er ook nog wel bij.
Nee, zo gaat dat natuurlijk niet langer! In dit artikel geef ik je een aantal van mijn tips over hoe je gezond eten vol kunt houden. Dit zijn allemaal dingen die voor mij heel erg goed werken.


Maak voor elke dag een eet planning
Sommige mensen zullen dit misschien een beetje te geobsedeerd gedrag vinden, maar voor mij persoonlijk werkt het erg goed. Elke avond maak ik, hooguit 5 minuten, een eet schemaatje voor de volgende dag. Ik kijk precies wat ik in huis heb en wat ik elk moment van de dag ga eten. In mijn geval zijn dat drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes.
De volgende dag kijk ik dan wat ik ook al weer op dat moment van de dag mocht eten. Zo hoef ik ook niet in de keukenkastjes te rommelen op zoek naar wat ik ga eten, en kom ik ook niet dat lekkere pak koekjes tegen.

En schrijf daarbij ook weer op wat je die dag daadwerkelijk hebt gegeten
Naast mijn eet planning van die dag schrijf ik ook op wat ik die dag daadwerkelijk heb gegeten. Doordat ik door de dag heen weet dat ik 's avonds nog op moet schrijven wat ik écht heb gegeten zal ik ook minder snel slechte keuzes maken. Het geeft geen fijn gevoel als je 's avonds op moet schrijven dat je 4 koekjes en een chocoladereep hebt gegeten die middag.
Spreek met jezelf snoepmomenten af
Vaak als ik mensen hoor praten over afvallen is stoppen met snoepen het eerste wat ze doen. Dit houden ze dan één of twee weken vol om zich vervolgens weer helemaal vol te proppen met "slecht" eten.
Het klinkt dan misschien ook een beetje gek, maar écht, spreek met jezelf snoepmomenten af. Ik mag van mijzelf 2 à 3 keer in de week iets ongezonds eten, wat ik hieronder versta spreekt denk ik wel voor zich. Sinds ik dit doe, met Bodieboost, heb ik stukken minder vreetbuien.

Ga iets doen als je merkt dat je buiten je snoepmoment om zin hebt in snoep
Ik weet van mijzelf dat als ik mij verveel, ik zin krijg in slecht eten. Telkens loop ik dan naar de keuken om te kijken of er iets lekkers is. Heel erg slecht natuurlijk en dat probeer ik zo veel mogelijk te voorkomen. Hoe dan? Door te zorgen dat ik mij niet verveel.

Een voorbeeld van zo'n moment is reclames tussen programma's in. Als ik merk dat ik slechte trek heb pak ik eerst een glas water of maak ik thee. Je lichaam verward honger soms ook met dorst.
Mocht dat niet werken ga ik even naar mijn kamer om wat losse oefeningen te doen, zoals jumping jacks of squats. En mocht dat ook niet werken, neem ik een bakje rauwkost. Hierna is mijn zoete trek meestal wel weg!

Eet om de zo veel tijd iets
Zelf eet ik om de twee/drie uur iets. Door om de paar uur iets te eten, ben jij je honger voor en dat zorgt er natuurlijk ook weer voor dat je niet onnodig op zoek gaat naar slecht en lekker eten.
Ik eet op een dag drie hoofdmaaltijden; Ontbijt, lunch en avondeten. En drie keer een tussendoortje.

Maak een health moodboard
En hang hem om een plek waar je hem vaak ziet. Die van mij hangt binnen in mijn kledingkast. Elke dag als ik mijn kleding uitzoek kom ik hem weer tegen. Dan krijg ik meteen weer een hele boost van inspiratie om het gezond leven vol te houden!

Onthoud goed waarom je dit ook al weer wilt
Ik zat op het randje van overgewicht, wat natuurlijk niet gezond is. Hier wilde ik natuurlijk van af. En daarom is het zo belangrijk om te onthouden waarom je dit doet. Als je weer eens bijna met je hand in de chipszak zit vraag je zelf af: Is dit het waard? Ga ik mijn grote doel opgeven voor iets wat ik op dit moment graag wil? 

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips, aangezien ze voor mij erg goed werken!